بازاريابي ايميلي (Email Marketing) يکي از قديمي‌ترين و در عين حال تاثيرگذارترين روش‌هاي ديجيتال مارکتينگ است که براي هر کسب و کار اينترنتي که قصد پياده کردن يک برنامه منظم بازاريابي ديجيتال دارد ضروري است.


بازاريابي ايميلي چيست؟


بازاريابي ايميلي يک روش اصولي براي ايجاد وفاداري مشتريان به يک کسب و کار بوده و عاملي مهم در فروش محصولات و خدمات به‌حساب مي‌آيد. شما با استفاده از بهترين روش هاي بازاريابي ايميلي مي‌توانيد مشتريان و يا کاربران سايت خود را هميشه درکنار خود داشته باشيد. در اين مدل از بازاريابي ديجيتال شما ابتدا بايد ايميل کاربران سايت خود را دريافت کنيد، سپس از طريق سرويس‌هاي ارسال ايميل انبوه مانند ميرلايت (MailerLite) و ميل چيمپ (MailChimp) براي آنها ايميل‌هاي هدفمند ارسال کنيد. بازاريابي ايميلي به اصضلاح همانند شمشير دو لبه است. اگر آن را درست و اصولي انجام دهيد، مشتريان شما بيشتر و وفادارتر خواهند شد و فروش شما طبيعتا افزايش پيدا خواهد کرد و همچنين از طرف ديگر در صورت ارسال ايميل‌هاي متوالي و بي‌ارزش مي‌توانيد مشتريان را از دست داده و همچنين به اعتبار برند خود لطمه وارد کنيد.


ايميل، ابزاري کاملاً انعطاف پذير است که مي‌تواند طيف گسترده‌اي از محتواها را در خود جاي دهد: متن، عکس، ويدئو، لينک، فايل. ايميل تقريباً با هر پيغامي که بازارياب بخواهد بفرستد و به هر طريقي که بخواهد آن پيغام را ارسال کند، سازگار است. بنابراين، تعجبي ندارد عده‌اي از بازاريابان خصوصاً در ايران بدون آنکه با ماهيت ايميل مارکتينگ آشنا باشند، از آن به عنوان ابزاري دمِ‌دستي و فقط صرف انجام دادن نوعي بازاريابي استفاده مي‌کنند،


از حق هم نگذريم Email Marketing روشي مؤثر براي در ارتباط ماندن با مشتريان و همچنين ترويج و تبليغ کسب و کار به نظر مي‌رسد، اما به همين سادگي هم نيست. اجازه دهيد براي شروع، تاريخچه‌اي از بازاريابي ايميلي برايتان بگويم چون باور دارم براي اينکه بدانيم ايميل مارکتينگ چيست (همچنين به منظور خبره شدن در آن)، دانستن پيشينه در برداشتن گام‌هاي بدون اشتباه بسيار موثر است.


چرا بايد همچنان بازاريابي ايميلي را ادامه دهيم؟


با افزايش کاربران شبکه‌هاي اجتماعي، بسياري ديگر دوران بازاريابي ايميلي را تمام شده خطاب مي‌کردند و مي‌گفتند که باtيد به شبکه‌هاي اجتماعي براي بازاريابي روي بياوريم. همچنين اين مسئله وقتي در ايران پررنگ‌تر بود زيرا کمتر کسي ايميل خود را چک مي‌کرد اما شايد روزانه چندين بار به حساب شبکه‌هاي اجتماعي خود سر مي‌زند. اما يک نکته مهم وجود دارد و اين است که شبکه‌هاي اجتماعي افراد تغيير مي‌کند و هر بازه‌ زماني در يکي فعال هستند اما ايميل آنها تغيير نکرده و با همان ايميل حساب شبکه اجتماعي مي‌سازند. نه‌تنها در ايران که يک شبکه اجتماعي پس از معروف شدن مي‌شود، در همه‌جاي دنيا شبکه‌هاي احتماعي در يک بازه زماني خودشان ترند شده و حسابي کاربر جذب مي‌کنند اما بعد از يک دوره ممکن است با اينکه کاربران حسابشان را پاک نکنند اما فعاليتشان بسيار کم خواهد شد. در دنيا امروزه فيس‌بوک و گوگل‌پلاس نمودار فعاليت کاربران درآنها منفي است اما يادمان نرود که فيس‌بوک بيش از يک ميليارد عضو دارد و همان نمودار منفي فعاليت کاربران از بسياري از شبکه‌هاي اجتماعي رو به رشد، بيشتر است.


با توجه به اين موارد شبکه‌هاي اجتماعي جاي‌خود را به يک ديگر مي‌دهند اما ايميل افراد ثابت مي‌ماند. پس برنامه‌ريزي بر روي بازاريابي ايميلي بسيار با اهميت بوده و در درازت مدت نتيجه بسيار خوبي دارد. البته هيچ‌کس اهميت شبکه‌هاي احتماعي را رد نمي‌کند و به براي آن هم يک تعريف به نام بازاريابي رسانه اجتماعي مطرح شده و بايد به آن هم در برنامه ديجيتال مارکتينگ پرداخته شود اما نبايد جاي بازاريابي ايميلي را بگيرد.


برنامه ريزي شروع ايميل مارکتينگ


اولين قدم براي پياده کردن برنامه بازاريابي ايميلي برنامه ريزي است. تعيين استراتژي ديجيتال براي هر يک از شاخه‌هاي ديجيتال مارکتينگ ضروري بوده و در مدل هم بايد براي خود مشخص کنيد که براي چه مي‌خواهيد بازاريابي ايميل خود را آغاز کنيد؟ محصولي داريد و قصد داريد آنها را به فروش برسانيد يا يک سايت خبري هستيد و مي‌خواهيد از اين طريق برند سازي کنيد. تعيين اهداف در بازاريابي ايميلي بسيار مهم بوده و عامل تاثيرگذار در موفقيت يا شکست شما خواهد بود. اگر صرفا قصد داريد براي کسب و کار اينترنتي خود بازاريابي ايميلي انجام دهيد، از همان ابتدا اشتباه کرده و فقط وقت خود را تلف مي‌کنيد.


همچنين ريختن يک برنامه جدول زماني بسيار موئر است، زيرا بازاريابي ايميلي بايد تداوم داشته باشد و نبايد کاربران‌تان را بعد از يک فروش رها کنيد. برنامه زماني داشته باشيد که در اين زمان چه چيزي براي کاربران ارسال کنيم. مطالب برتر هفته، پيشنهادهاي ويژه براي مطالعه، کد تخفيف براي محصولات، معرفي و پيش‌فروش محصول و… نمونه‌هايي از پيشنهاد براي ارسال ايميل به کاربران است.


فوايد بازاريابي ايميلي


6 دليل اصلي که ثابت مي کند ايميل مارکتينگ براي کسب و کارتان مفيد است را از زبان Comm100 بازگو مي کنيم:


1.      زمان و انرژي کم: به نسبت سودي که برايتان دارد به تلاش و صرف زمان بسيار کمي نياز دارد.


2.      شخصي سازي: بر خلاف تلويزيون، تبليغات چاپي و بسياري از رسانه هاي ديگر، شما مي توانيد ايميل تان را هر طوري که خواستيد، با هر اندازه، شامل هر چيزي و به صورت شخصي سازي شده با هر مخاطبي طراحي و ارسال کنيد.


3.      تفکيک مخاطبان: مي توانيد “مخاطبان يا مشتريان بالقوه” را از “مشتريان فعلي” به راحتي جدا کنيد و براي هر کدام برنامه اي جداگانه داشته باشيد!


4.      مشتريان کنوني‌تان را وفادار کنيد و مشتريان بالقوه را به خريد تشويق کنيد.


5.      آيا در تلوزيون يا بيلبورد مي توانيد اين کار تفکيک را انجام دهيد؟! مسلما نه!


6.      فرکانس بالاتر در ارتباط با مخاطب: ايميل مارکتينگ، به دليل اين که زمان کمي ميگيرد و طراحي آن راحت است مي تواند تناوب ارتباط شما را با مشتري زياد کند.


7.      مثلا شما با روش هاي ديگر تبليغاتي ممکن است بتوانيد ماهي يکبار يا هر دو هفته يکبار (با صرف هزينه مالي و زماني زياد) با مشتريان و مخاطبانتان ارتباط برقرار کنيد، ولي در ايميل مارکتينگ اين کار را سريعتر، راحت تر و کم هزينه تر انجام مي دهيد.


8.      اطلاع رساني: با ايميل مارکتينگ مي توانيد يکي از مراحل مهم فروش يعني ايجاد آگاهي را از محصول يا خدمات يا برندتان به وجود آوريد.


9.      پشتيباني از مشتري: با ايميل مارکتينگ مي توانيد وفاداري خود را به مشتري نشان بدهيد، مي توانيد در قالب ايميل، خدمات پشتيباني خود را به مشتري ارائه دهيد.


 



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : بازاريابي ,ايميل ,ايميلي ,مشتريان ,کنيد ,      ,بازاريابي ايميلي ,ايميل مارکتينگ ,شبکه‌هاي اجتماعي ,ديجيتال مارکتينگ ,داشته باشيد ,بازاريابي ايميلي بسيار
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فروش گازهاي سردخانه،سرمايشي،خنک کننده یک‌برداشت مربای کاج! سپتيک تانک, مخزن دفع فاضلاب مینو گرافیک وبلاگ دانش آموزی مدرسه همت روستای کلهرود ثبت نام تیزهوشان و دانشگاه های کشور اخبار فناوری