توليد محتوا يکي از مهم‌ترين مسايل مربوط به هر کسب و کار اينترنتي است که بايد با برنامه هدفمند به‌سراغ آن برود. محتوا در کسب و کار و وب‌سايت، منظور متن نيست، بلکه محتوا همه آن چيزي است که ما در اختيار مخاطبين مي‌گذاريم. محتوا شامل متن، تصوير (عکس)، ويديو و فايل صوتي است که در اين مقاله قصد داريم شما با آن‌ها آشنا کنيم.


با انواع محتوا آشنا شويد


وقتي صحبت از محتوا و توليد محتوا مي‌شود، ذهن به‌سراغ محتواي متني و در اصل مقاله و مطالب درون سايت‌ها و رسانه‌ها مي‌رود اما در اصل بايد محتوا را کامل‌تر نگاه کنيم. محتوا هر آن چيزي است که قابل ارائه باشد. اينکه محتواي ما که مي‌تواند پيام ما باشد، در چه فرمي است، مهم نيست.


در اين مقاله قصد داريم محتوا را در چهار دسته‌بندي متني، تصويري، ويديويي و صوتي معرفي و بررسي کنيم. هر از يک انواع محتوا ويژگي‌هاي خاص خود را دارند و بايد در شرايط و کانال‌هاي درست به دست مخاطب برسد که اين مورد را هم در ادامه بررسي خواهيم کرد.


نکته پيش شروع اين است که محتوا زماني مفيد است که هدف داشته باشد و يک ارزش ايجاد کند. محتواي توليد شده بايد متناسب با خواست و نياز افراد باشد. محتوايي‌اي به‌اين شکل، يک نياز مخاطب را برطرف کرده و يک ارزشي براي آن -در يک حوزه خاص- ايجاد مي‌کند. هدف شما از توليد هر گونه فرم محتوا بايد اين مورد باشد و وقتي که از کاربر فيدبک -بازخورد- مثبت گرفتيد، بايد از کار خود راضي باشيد.


محتواي متني


اولين فرمي از محتوا که با آن سر و کار داريم، محتوا متني است. خبر يک وب‌سايت، نوشته تبليغاتي روي بيلبورد، توييت يک کاربر در توييتر، متن کتاب، مقاله‌اي در مجله و… همگي مثال‌هايي از محتواي متني هستند. با اينکه در اغلب مطالب سايت فوربو سعي کرده‌ايم که به‌گونه مقاله بنويسم که بيشتر مربوط به حوزه ديجيتال مارکتينگ شود اما در خصوص محتوا مي‌خواهيم ديد کامل‌تري را به‌شما بدهيم.


محتوا متني مي‌تواند انواع مختلفي داشته باشد. يک سري محتواها جنبه خبر و اطلاع‌رساني (News) دارند. درست مانند آن‌چيزي که در خبرگزاري‌ها و مجله‌هاي خبر آن‌ها را مطالعه مي‌کنيد. اين‌ نوع‌ از محتوا طرافداران بسياري داشته و بخش قابل‌توجهي از افراد روزانه مشغول مطالعه محتواي متني در رسانه‌ها و کانال‌هاي مختلف هستند.


يکي ديگر از انواع محتوا متني مرسوم، مقالات (Articles) هستند. مقاله‌ها که مي‌توانند خودشان رويکردهاي مختلفي داشته باشند، توسط يک متخصص در يک حوزه خاص نگارش مي‌شود. مقاله‌ها مي‌توانند تحليلي بر يک موضوع باشند و آن موضوع هم مي‌توانند خبري، علمي، پژوهشي، گزارش و… باشد. محتواي آموزشي که يکي از فرم‌هاي مرسوم مقالات است، امروزه در بسياري از مجلات فيزيکي و رسانه‌هاي آنلاين مانند وب‌سايت‌ها به‌چشم مي‌خورد.


محتواي خبري و مقاله‌ها، از نمونه‌هاي متداول و پراستفاده محتواي متني هستند. اما اين محتواي متني در کجا قابل استفاده است؟ براي پاسخ به اين سوال بايد با کانال‌هاي توزيع (Distribution Channels) آشنا شويد. کانال‌هاي توزيع هم در دنياي واقعي و هم فضاي اينترنت وجود دارد. براي محتواي متني در دنياي واقعي مي‌توان بيلبوردها، آگهي‌هاي تبليغاتي متني، شعارهاي زيست‌محيطي، صلح‌آميز و سطح شهر، کتاب‌ها، خلاصه کتاب‌ها و مجلات چاپي و رومه اشاره کرد. هر نوشته‌اي که چيزي را به‌شما اضافه کند و يا به‌بيان ديگر شما را با يک موضوع جديد آشنا و يا در مورد يک موضوع قديمي آگاه‌تر کند، محتواي است که بر روي شما تاثير گذاشته و شما مخاطب آن شده‌ايد. زمان و مکان هم در اين مورد اهميتي ندارد، يک جمله بر روي يک پوستر در سطح شهر، مي‌تواند تلنگري به‌شما بزند که يک کتاب 500 صفحه‌اي هم نتواند اين کار را انجام دهد.


در فضاي آنلاين نيز کانال‌هاي توزيع زيادي براي محتوا متني وجود دارد. توليد محتوا امروزه بيشتر در فضاي آنلاين مطرح مي‌شود و بسياري از مقالات در سطح اينترنت تنها به توليد محتوا در وب‌سايت و رسانه‌هاي اجتماعي مي‌پردازند. کار اشتباهي نيست اما براي درک بهتر، محتوا بايد با فرم کلي آن در مديوم‌هاي مختلف آشنا شد. وب‌سايت‌هاي اينترنتي، وبلاگ‌ها، انجمن‌ها، گروه‌هاي اينترنتي و رسانه‌هاي اجتماعي کانال‌هاي توزيع محتوا متني در سطح اينترنت و فضاي آنلاين هستند.


محتواي تصويري


محتوا تصويري در اين قسمت منظور محتوا از نوع تصوير (عکس) با فرمت‌هاي رايج است. در ابتدا در فضاي اينترنت سايت‌ها با محتواي متني شناخته مي‌شدند و در نتايج بالا قرار مي‌گرفتند اما با افزايش مخاطبين و افزايش سرعت و پهناي باند اينترنت، نوع محتوا نيز تغيير کرد. همچنان شاهد تغيير از عکس به ويديو هستيم. اما عکس چگونه محتوايي است؟


 


عکس‌ها نيز مي‌توانند حاوي پيام براي منتقل کردن باشند. بسياري از عکاسان حرفه‌اي با تهيه عکس‌هايي تامل‌برانگيز، مفاهيمي را به‌ما منتقل مي‌کنند. شيوه منتقل کردن احساس و يا پيام اخلاقي در قالب يک تصوير که توسط عکاس گرفته شده است، مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد نسبت به متن و شرح آن. خيلي از موضوع محتوا خارج نشويم و حال براي مورد بعد به سراغ تصاوير غير عکاسي شده مي‌پردازيم.


در فضاي اينترنت و براي تبليغات ديجيتال مارکتينگ از تصاوير گرافيکي و ساخته شده استفاده مي‌شود. رسانه‌هاي اجتماعي با تغيير رويکرد خود، فضاي مناسبي براي انتشار عکس را فراهم کرده‌اند و کسب و کارها و افراد تاثيرگذار سعي مي‌کنند پيام خود را به‌سرعت و به‌زيبايي از طريق تصوير به کاربران خود منتقل کنند. محتواي تصويري مي‌توانند يک عکس معمولي، عکس گرافيکي -طراحي شده مانند اينفوگرافيک- و يا يک فايل متحرک -گيف‌- باشد.


يکي از فرم‌هاي تاثيرگذار بخش محتواي تصويري، اينفوگرافيک است. اينفوگرافيک‌ها به‌شرطي که اطلاعات کاملي را با يک طرح جذاب و زيبا در اختيار مخاطبين قرار دهد، شانس بالايي براي ويروسي شدن را دارند. در بازاريابي ويروسي اين مورد مطرح شده‌ است که اگر اطلاعات را سريع و آسان و به‌صورت خلاقانه در اختيار افراد قرار دهيد، احتمال اينکه آنان اين محتوا شما را به‌اشتراک بگذارند بسيار زياد است. پس اينفوگرافيک‌ها يکي از مهم‌ترين فرم‌هاي محتواي تصويري هستند.


براي اطلاع‌رساني در مورد يک موضوع خاص و يا انتشار پيام و جملات تاثيرگذار، به‌خوبي مي‌توان از تصاوير در رسانه‌هاي اجتماعي مانند اينستاگرام استفاده کرد. براي پياده کردن يک حالت فراخوان عمل (Call to Action)، معمولا در تصاوير از يک لينک، آدرس صفحه رسانه‌ اجتماعي و يا آدرس سايت استفاده مي‌شود.


محتواي ويديويي


يکي از تاثيرگذار ترين فرم‌هاي ارائه محتوا امروزه، محتوا ويدويي است. ساخت و انشار ويديوهاي خلاقانه مي‌تواند بهترين عملکرد را براي شما در بازاريابي داشته باشد. اين نوع محتوا هم مشابه حالت‌هاي ديگر، انوع و فرم‌هاي مختلف دارد. ويديو شما مي‌تواند حاوي يک فيلم کوتاه در مورد موضوع خاصي باشد که شما آن را تدوين کرده‌ايد، مي‌تواند در مورد شامل تصاوير گرافيکي به‌همراه متن و موسيقي باشد و .


محتواي ويديويي کمدي، خلاقانه و خبري جز محبوب‌ترين موضوعات ويديوها در اينترنت و رسانه‌هاي اشتراک‌گذاري ويديو مانند يوتيوب و آپارت هستند. پس طبيعتا در هر موضوعي که فعاليت مي‌کنيد، مي‌توانيد محتواي خود را در قالب يکي از اين موضوعات بهتر و سريع‌تر منتشر کنيد. ويديوهاي آموزشي پس از اين موضوعات، در دسته بعدي موضوعات پر طرفدار ويديويي به‌حساب مي‌آيند.


کانال‌هاي توزيع محتوا ويديويي در اينترنت در ابتدا رسانه‌هاي اجتماعي ويديو هستند. يوتيوب در سطح بين‌المللي و آپارات در ايران، مي‌توانند مهم‌ترين کانال‌هاي توزيع براي ويديوهاي شما باشند. همچنين رسانه‌هاي اجتماعي ديگر مانند اينستاگرام با ارائه بخش IGTV توانستد کاربران و علاقه‌مندن محتواي ويديويي را جذب خود کنند. پس اينستاگرام هم مي‌توانند يک کانال توزيع مناسب براي ويديوهاي شما باشد.


يکي از مدل‌هاي بسيار تاثيرگذار براي محتواي ويديويي توضيح يک مورد توسط يک شخص جلوي دوربين است. در اين حالت کسي جلوي دوربين قرار گرفته و در مورد موضوع موردنظر به‌صورت مستقيم صحبت مي‌کند. اين مدل در توليد محتوا ويديويي به‌همراه يک توصيه براي خريد، شرکت در دوره، دانلود و… يک چيز در انتها مي‌تواند تاثير بسيار مثبتي در روند کمپين‌هاي ديجيتال مارکتينگ شما داشته باشد.


توليد محتواي تصويري و ويديويي براي اينستاگرام مي تواند بسيار موثر باشد.


محتواي صوتي


آخرين مورد از انواع محتوا، محتوا صوتي است. هرچيزي که شما فايل صوتي -براي مثال mp3- آن را در اختيار کاربران قرار دهيد، يک محتواي صوتي است. توجه داشته باشيد که هر فايل صوتي، پادکست (Podcast) نيست، بلکه يک تنها يک محتواي صوتي است. پادکست‌ها مجموعه مشخصي هستند که يک نام مشخص دارند و در هر قسمت آن به‌موضوعي پيرامون هدف کلي پادکست، مي‌پردازند.


محتواي صوتي با اينکه تعداد مخاطبين بسيار کمتري نسبت به ساير فرم‌هاي محتوا دارد اما تاثيرگذاري آن مثال‌زدني است. براي مثال در اپليکيشن‌ها و پلتفرم‌هاي توزيع پادکست، هر بار بازديد و يا دانلود ملاک نيست. بلکه آماري که از اپيزودها به‌شما مي‌دهند مربوط به افرادي است که پادکست شما را گوش کرده‌اند. اينکه شخصي به‌شما اجازه دهد که مواردي را در گوش‌ش -با هدفون- به او بگوييد، بسيار با اهميت است و طبيعتا اگر کار شما خوب باشد، آن شخص همراه شما شده مي‌تواند بسيار براي مجموعه شما موثر باشد.


محتواهاي صوتي که در بحث توليد محتوا فرآيند ساده‌تري نسبت به ساير مدل‌ها دارند و شما مي‌توانيد خيلي سريع، فايل‌هاي صوتي و در اصل محتواي صوتي خود را ظبط و منتشر کنيد. نکته مهم در خصوص محتوا صوتي اين است که بايد بر روي چيزي که مي‌خواهيد بگوييد، مطمئن باشيد و محتواي با کيفيتي را انتخاب کنيد.


منبع


https://furbodm.com/what-is-content-creation/



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : محتوا ,محتواي ,متني ,مورد ,صوتي ,توليد ,محتواي متني ,توليد محتوا ,کانال‌هاي توزيع ,رسانه‌هاي اجتماعي ,محتوا متني ,کانال‌هاي توزيع محتوا
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

saragholipoor1355 وبلاگ شخصی دکتر علی خداپرست gateway وبلاگ شخصی متین بازیره همیار فایل Marivel MrsTabliq دختری که دوست داشت خدا باشد پروکسی تلگرام MTProto Proxy