برنامهريزي، يکي از مهمترين عوامل موفقيت در هر زمينهاي است. 42 درصد از مردم، زماني که اهداف خود را مينويسند، به آن اهداف دست مييابند. توليد محتوا، به تنهايي نميتواند باعث موفقيت استراتژي بازاريابي محتوا شود، بلکه نظم بخشيدن به توليد و انتشار محتوا، نقش مهمي را ايفا ميکند. استفاده از يک تقويم محتوايي، براي برنامهريزي مناسب و نظم بخشيدن به بازاريابي محتوا ضروري است. داشتن يک برنامه منظم در توليد و انتشار محتوا، باعث جذب مخاطب و در نهايت، تبديل مخاطب به مشتري ميشود.
بزرگترين چالش توليد محتوا، فقط نوشتن آن نيست، بلکه موارد ديگري مانند ايدهپردازي موضوعات (brainstorming)، هدف قرار دادن مخاطبين صحيح، بهينهسازي پستها با بهترين کليدواژهها و در نظر گرفتن CTAمناسب را شامل ميشود. با اين حال، هر يک از اين مراحل به سازماندهي متمرکز و صرف زمان نياز دارد تا به موفقيت بيانجامد.
يکي از سوالات رايجي که کسبوکارهاي موفق در زمينه بازاريابي محتوا مانند Hubspot دريافت ميکنند، اين است که «چگونه همه محتواهاي خود را مديريت ميکنيد؟» يا «هزينه مديريت محتوا چقدر است؟»
تقويم محتوايي، يک تقويم ساده است که جزئيات و طبقهبندي محتوا، زمانبندي انتشار را در بر دارد و به تيم مارکتينگ کمک ميکند تا براي همه فعاليتهاي بازاريابي مانند پستهاي بلاگ، پستهاي شبکههاي اجتماعي و کمپينهاي محتوايي برنامهريزي کنند. تقويم محتوايي، يکي از بهترين ابزارها براي نظم بخشيدن به استراتژي بازاريابي محتوا است.
اين تقويم، به منزله يک نقشه راه براي اطمينان از قرار گرفتن در مسير درست رسيدن به اهداف کسبوکار، دستيابي به مخاطبان هدف و عملکرد مناسب کانالهاي مختلف محتوا است. ايجاد اين تقويم، کار سادهاي است، اما رعايت کردن آن، کاري دشوار است.
تقويم محتوايي منبعي است که ميتوان به اشتراک گذاشت تا تيمهاي بازاريابي بتوانند از آن استفاده کرده و براي فعاليتهاي بازاريابي محتوا برنامهريزي کنند. فايدهي استفادده از فرم تقويم به جاي ليستي بلندبالا از محتوا که قرار است منتشر شود، اين است که در صورت استفاده از تقويم ميتوانيد به تصويري از چگونگي توزيع محتوا در طول سال برسيد. اين امر به شما اجازه ميدهد:
به طور کلي، هرچه انتشار محتواي ديجيتال را جلوتر برنامهريزي کنيد، احتمال اينکه بتوانيد جرياني منسجم و منظم از محتوا را توليد کنيد بيشتر خواهد بود؛ جرياني که مهارت و تبحر قابل مشاهدهي برند شما را در رابطه با موضوعات انتخابيتان نمايندگي خواهد کرد. ممکن است با نگاه کردن به سال پيش رو در تقويم، رويدادهاي صنعتي و جهاني متعددي ببينيد که بخواهيد حول آنها محتوايي طرحريزي کنيد – content calendar همان جايي است که اين دست اطلاعات را نگهداري و مديريت ميکنيد.
ميتوانيد محتوا را، با توجه به سرعت حرکت صنعتتان، در يک زمانبندي هفتگي، ماهانه يا فصلي طرحريزي کنيد. ممکن است نياز به عکسالعمل داشته باشيد يا اينکه لازم شود برنامههايتان را به دفعات تعديل کنيد – به عبارت ديگر، منابع توليد محتواي شما تا چه اندازه قابليت تغيير دارند
به ندرت پيش ميآيد که يک برند تنها براي يک گروه از مخاطبان محتوا انتشار دهد. اکثر کسب و کارها و سازمانها واجد گروههاي سهامداران و همچنين انواع مشتريان هستند و نظر هرکدام به محتواي خاص و متفاوتي جلب ميشود.
معمولاً ومي ندارد تمام محتواي مورد نظر را از هيچ توليد کنيد. غالب کسب و کارها و سازمانها موجودياي ارزشمند از محتوا دارند که سابقاً از آنها بهرهبرداري کامل نشده است و در انتظار بازاريابي مبتکر نشستهاند که از آنها گردگيري کند.
اين داراييهاي محتوايي احتمالاً به يکي از اشکال زير خواهند بود:
· يک مجموعه اسلايد از جلسات تمرين که آنها را ميتوان به عنوان ويدئو، پستي در وبلاگ يا مجموعه اسلايدهاي آنلاين مجدداً استفاده کرد؛
· اطلاعاتي که از سامانهي مديريت ارتباط مشتري (CRM)، نظرسنجيها يا حتي بخش مالي به دست ميآيد و قابليت تبديل شدن به نمودار اطلاعات يا موضوع خبري دارد؛
· مهارتهاي همکارانتان که ميتوان در فرم ويدئو، فايل صوتي، يا مصاحبهي مکتوب ارائه کرد؛
· گزارشهاي رسمي که ميتوان در قالب يک سري پست وبلاگي بازنويسي کرد؛
· پستهاي وبلاگي قديمي که ميتوان با اطلاعاتي تازه بهروزرساني کرد يا، در صورتي که تمامشان در رابطه با يک موضوع باشند، ترکيبشان کرده و يک پست طولاني يا گزارش رسمي از آنها استخراج کرد.
استفادهي دوباره از دارايي محتوايي حقيقتاً مقدار قابل توجهي از دشواريهاي رسيدن به ايدههاي محتوايي جديد را هموار کرده و به شما کمک ميکند شکافهاي موجود در برنامهي محتوايي خود را به شکلي کارآمد پر کنيد. همچنين توجه داشته باشيد که يک دارايي محتوايي ميتواند به محتواهاي متعددي ختم شود. به عنوان مثال، يک نمودار گرافيکي اطلاعات ميتواند يک پست وبلاگي را حمايت کند، بدين نحو که صحت اطلاعات موجود در آن پست را تجزيه و تحليل کند. همچنين ميتوانيد از ويدئويي نيز استفاده کنيد که به ديگر پيآمدهاي يافتههاي پست وبلاگي ميپردازد.
بهتر است جلسات برنامهريزي تحريريه براي تمام افرادي که در توليد محتوا نقش دارند به صورت مرتب برگزار شده و پيش از ضربالعجل بعدي – چه ماهانه باشد چه فصلي – برنامهريزي شود. اين جلسات به شما کمک ميکند تا محتواي مورد نظر را از انبار محتوا استخراج کرده و براي انتشار آنها طبق يک چارچوب زماني واقعگرايانه برنامهريزي کنيد؛ همچنين در اين جلسات ميتوانيد به فعاليتهاي شبکههاي اجتماعي، ليست دريافتکنندگان اخبار از طريق پست الکترونيک و ديگر مسائل مربوط بپردازيد.
ناربو به شما کمک محتواي خود را طبق تقويم محتوايي توليد و انتشار دهيد.
منبع: https://modirtools.com/content-calendar/
https://college.tapsell.ir/learning/what-is-content-calendar/
درباره این سایت